Datuk Aziz Sattar Meninggal Dunia-TAKZIAH



Bintang lagenda yang cukup terkenal menerusi filem Bujang Lapok, Datuk Aziz Sattar,89, dilaporkan telah meninggal dunia di Pusat Perubatan KPJ, Kajang kira-kira jam 2 pagi pada Selasa.

Anak perempuan Allahyarham, Sandakiah memberitahu yang beliau menghembuskan nafas terakhir di samping dua anak, menantu dan seorang cucu. 

Jenazah yang akan dibawa pulang ke rumah di Bandar Tun Hussein Onn, Cheras, dan urusan pengebumian pada pagi ini sedang dilakukan.

Aziz paling dikenali untuk wataknya sebagai Ajis di samping Allahyarham Tan Sri P Ramlee dan Allahyarham S. Shamsudin yang meninggal dunia tahun lepas dalam siri filem trio Bujang Lapuk.

Bersama kita sedekahkan Al-Fatihah untuk Pak Aziz yang pernah membuatkan kita ketawa di zaman kanak-kanak dan berdoa agar rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang beriman.

Bintang lagenda ini yang dilahirkan pada 8 Ogos 1925 di Pekalongan, Jawa Tengah, Indonesia ini juga pernah menyertai kumpulan pancaragam Pancasitara yang dianggotai oleh P.Ramlee, Normadiah, Aziz Jaafar, Ahmad C dan Kassim Masdor pada awal tahun 1950an.


Ajis, Sudin dan Ramlee - Bujang Lapok yang masih 'hidup' di hati dan ingatan...

Allahyarham juga pernah mengarah beberapa buah filem seperti Keluarga Si Comat (1975), Si Badol (1979), Prebet Lapok (1979), Penyamun Tarbus (1980), Da Di Du (1981), Setinggan (1982) dan Darah Satria (1993).

Pada tahun 2007, Allahyarham menerima Darjah Panglima Jasa Negara (PJN) sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin yang membawa gelaran Datuk.

Allahyarham Pak Ajis pernah empat kali berkahwin, termasuk bersama seniwati Dayang Sofia yang merupakan isteri keempatnya (bercerai) dan hasil daripada empat perkahwinannya itu beliau telah
dikurniakan tujuh orang anak.

Allahyarham juga telah berkahwin buat kali kelima pada 16 Disember 2006 dengan Hashimah Delan di Masjid Sultan Abdul Aziz, Shah Alam.

ALFATIHAH

Via-Nara|Astrogempak

Related

Info Artis 4060168586013880316

Post a Comment

PERHATIAN: Pihak Media Fantasia Network tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

emo-but-icon

Follow Us

Protected by Copyscape Web Plagiarism Scanner

My Blog List

Blog Archive

Connect Us

item
Seorang blogger biasa yang ingin berkongsi apa sahaja kisah dan pelbagai cerita menarik. Kalau korang suka jom follow .