Rakyat Malaysia Terlebih garam ?

Betulke Rakyat Malaysia Terlebih garam ? Jom ikuti laporannya : Pengambilan garam di kalangan rakyat Malaysia dalam makanan harian adalah 1....

Betulke Rakyat Malaysia Terlebih garam ? Jom ikuti laporannya :



Pengambilan garam di kalangan rakyat Malaysia dalam makanan harian adalah 1.7 kali ganda lebih tinggi berbanding yang disarankan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S Subramaniam, berkata hasil satu kajian membabitkan orang dewasa di negara ini pada 2012 menunjukkan purata pengambilan garam adalah 8.7 gram sehari.

“Saranan WHO dalam pengambilan garam untuk penggunaan harian adalah hanya lima gram sehari, tapi rakyat Malaysia mengambil 1.7 kali ganda lebih tinggi berbanding yang disyorkan badan kesihatan dunia itu. 
Kicap soya tinggi garam



“Daripada kajian itu juga, mendapati kicap soya adalah makanan utama yang menyumbang kepada kandungan garam tinggi, manakala lelaki dikesan mengambil banyak garam berbanding wanita,” katanya dalam kenyataan media sempena Minggu Kesedaran Garam Sedunia 2014: Switch The Salt - Berhenti, Lihat dan Pilih Yang Rendah Garam, di sini, semalam.

Dr S Subramaniam berkata, dalam usaha mengurangkan penggunaan garam dalam makanan harian, pemain industri di negara ini turut...

Related

Info Fakta 4979264942529206481

Post a Comment

PERHATIAN: Pihak Media Fantasia Network tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

emo-but-icon

Follow Us

Protected by Copyscape Web Plagiarism Scanner

My Blog List

Blog Archive

Connect Us

item
Seorang blogger biasa yang ingin berkongsi apa sahaja kisah dan pelbagai cerita menarik. Kalau korang suka jom follow .